25 ژانویه 2024- یک مطالعه مقطعی که اخیراً در مجله تحقیقات دیابت منتشر شده است، یک ارتباط بالقوه بین نسبت مونوسیت به کلسترول HDL یا کلسترول خوب (MHR) و عملکرد اندوتلیال را نشان داد. در این مطالعه محققان بررسی کردند که چگونه MHR می تواند به عنوان یک نشانگر زیستی برای ارزیابی سلامت عروق در افراد مبتلا به دیابت نوع 2(T2DM) عمل کند.

این مطالعه شامل 243 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 بود که بر اساس پنجک های اتساع با واسطه جریان(FMD)  به گروهی با عدم اختلال عملکرد اندوتلیال و گروهی دیگر با اختلال عملکرد اندوتلیال تقسیم شدند.

یافته های این مطالعه نشان داد که اختلال عملکرد اندوتلیال در 79 درصد از بیماران شایع بود. همچنین، افراد مبتلا به اختلال عملکرد اندوتلیال، سطوح MHR بالاتری را نسبت به همتایان خود که دچار اختلال عملکرد اندوتلیال نبودند، نشان دادند. نتایج حاکی از همبستگی مثبت و معناداری بود که حتی پس از تعدیل عوامل مخدوش کننده ی مختلف مانند سن، BMI، دوره بیماری، فشار خون بالا، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل، پایدار باقی ماند.

رگرسیون لجستیک بیشتر، بر MHR به عنوان یک مشارکت کننده ی مستقل در اختلال عملکرد اندوتلیال تأکید کرد. این داده ها نشان می دهد که خطر اختلال عملکرد اندوتلیال با افزایشهریک واحد انحراف استاندارد در MHR به میزان 61% افزایش می یابد، که در نتیجه، اهمیت بالینی بالقوه ی این نسبت را برجسته می کند.

حتی پس از تنظیمات اضافی برای عواملی مانند جنسیت، HbA1c، HOMA-IR، پروتئین واکنشی C و TG، نسبت مونوسیت به کلسترول HDL یا همانMHR ، ارتباط خود را با اختلال عملکرد اندوتلیال حفظ کرد. استحکام این نتایج نشان‌دهنده ی انعطاف‌پذیری MHR به عنوان یک نشانگر بالقوه است که تحت تأثیر چندین متغیر قرار نمی‌گیرد که اغلب تحلیل‌های پزشکی را پیچیده می‌کنند.

پس از استفاده از یک منحنی مشخصه عملیاتی گیرنده (ROC) برای ارزیابی قدرت پیش‌بینی آن، AUC یا ناحیه زیر منحنی 0.60 بود که نشان می دهد MHR می‌تواند به عنوان یک پیش‌بینی‌کننده ی نسبتاً مؤثر برای اختلال عملکرد اندوتلیال در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2عمل کند.

محققان براساس این مطالعه، نتیجه گیری کردند که MHR ممکن است یک بیومارکر مستقل برای ارزیابی عملکرد اندوتلیال عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/monocyte-to-hdl-cholesterol-ratio-helps-assess-vascular-health-in-t2dm-patients-123475